شبیه سازی واحد تولید اتیل استات با ظرفیت 2400 تن در سال (300 کیلوگرم در ساعت)
شبیه سازی واحد تولید اتیل استات با ظرفیت 2400 تن در سال (300 کیلوگرم در ساعت)
شهریور ۷, ۱۴۰۳
شبیه سازی واحد تولید اتیل استات با ظرفیت 2400 تن در سال (300 کیلوگرم در ساعت)
شبیه سازی واحد تولید اتیل استات با ظرفیت 2400 تن در سال (300 کیلوگرم در ساعت)
شهریور ۷, ۱۴۰۳
نمایش همه

طراحی مبدل های واحد تولید اتیل استات با ظرفیت 2400 تن در سال

مقدمه

خط تولید اتیل استات یکی از سودآورترین خطوط تولید مواد شیمیایی است که برای احداث و بهره برداری از آن مراحل مختلفی وجود دارد، که از جمله آن می توان به بررسی طرح توجیهی، بررسی وضعیت بازار، بررسی مجوزهای مربوطه، انتخاب دانش فنی و… را نام برد. این ماده بیرنگ و دارای بوی میوه با فرمول شیمیایی C4H8O2 است. جرم مولی این ترکیب ۸۸.۱۰۶ g/mol با قابلیت حل در آب به مقدار ۳۳ گرم در ۱۰۰ میلی لیتر آب است. نقطه جوش اتیل استات ۷۷.۱ و نقطه ذوب آن ۸۳.۶- درجه سانتیگراد است. این ماده قابل اشتعال و انفجاری میباشد و میبایست مطالعات MSDS ماده و HSE فرایند را در خط تولید اتیل استات قبل از کار با این ماده انجام داد.

به طور کلی صنایع شیمیایی صنایع سودآوری هستند. اما برای کاهش ضریب ریسک سرمایه گذاری و اطمینان سود دهی، خط تولید اتیل استات برای فعالان اقتصادی در حوزه های زیر مناسب تر است:

تولید کنندگان اتانول

از آنجا که تجهیزات خط تولید اتانول نقاط مشترک بسیار زیادی با خط تولید اتیل استات دارد،با تغییرات اندکی در خط تولید اتانول می توان اتیل استات با کیفیت بالا تولید کرد. از طرف دیگر چون اتانول یکی از مواد اولیه ی اساسی تولید اتیل استات است، هزینه تمام شده برای تولیدکنندگان اتانول نسبت به بازار بسیار رقابتی خواهد بود.

صاحبان کارخانه های دارای برج تقطیر استیل

از آن‌جا که هزینه‌ی عمده ی سرمایه گذاری واحد تولید اتیل استات مربوط به برج تقطیر و سیستم حرارتی آن است، صاحبان کارخانه های دارای برج تقطیر استیل با هزینه ی اندکی امکان تولید اتیل استات با کیفیت بالا را خواهند داشت.

مصرف کنندگان اتیل استات

بازار یکی از ارکان مهم سودآوری کارخانه های شیمیایی است. مصرف کنندگان اتیل استات به دلیل در اختیار داشتن بازار تضمینی برای این صنف سودآور خواهد بود.

بازرگانانی که در این حوزه سابقه ی فعالیت داشته یا آشنایی مناسبی با این صنعت دارند

بازرگانان این حوزه نیز به دلیل تجربه ای که در این حوزه سابقه ی فعالیت داشته اند با افراد مختلفی در ارتباط اند که می توانند حلقه های زنجیر سود آوری صنعت اتیل استات باشند.

شرح فرآیند

تصاویر زیر مربوط به مبدل های واحد تولید اتیل استات با ظرفیت 2400 تن در سال می باشند.

طراحی مبدل ها

 

اطلاعات مربوط به طراحی مبدل ها

 

طراحی مبدل ها

 

نتیجه گیری

طراحی و ساخت یک خط تولید اتیل استات نیاز به در نظر گرفتن دقیق نیازهای فرآیند، انتخاب تجهیزات، تدابیر ایمنی و رعایت مقررات دارد. در زیر به بررسی کلی تجهیزات پرداخته می‌شود:

۱. راکتورها: اتیل استات یا اتیل استر معمولاً از طریق استری شدن تولید می‌شود، جایی که الکل اتانول در حضور یک کاتالیزور با استیک اسید واکنش می‌کند. تجهیزات اصلی موردنیاز براساس چگونگی انجام واکنش ممکن است راکتور ناپیوسته یا CSTR باشد. راکتور باید از مواد مقاوم در برابر خوردگی مانند استیل ضدزنگ ساخته‌شده باشد و مجهز به همزن مناسب و مکانیسم کنترل دما باشد.

۲. برج تقطیر: پس از واکنش استری شدن، مخلوط با استفاده از عملیات تقطیر جداسازی می‌شود. برج‌های تقطیر مانند برج آکنده(packing) یا سینی‌دار برای جداسازی و تصفیه اتیل استر از سایر مواد استفاده می‌شوند. این برج‌ها شامل چندین سینی یا پکینگ هستند تا فرآیند جداسازی را تسهیل کنند.

۳. کندانسورها: بخار این ماده در طول فرآیند تقطیر نیازمند تبدیل به حالت مایع دارد. این کندانسور­های پوسته لوله یا مبدل حرارتی صفحه‌ای معمولاً برای این منظور استفاده می‌شوند. آب سردکننده یا خنک‌کننده برای کاهش دما و تبدیل بخار به فاز مایع استفاده می‌شود

۴. واحدهای جداسازی و تصفیه: گاهی واحدهای جداسازی بیشتر برای حذف آلودگی‌ها و تصفیه بیشتر و خلوص بالاتر لازم است. این واحدها می‌توانند شامل تکنیک‌هایی مانند استخراج مایع-مایع، غربال مولکولی یا فیلتراسیون غشایی باشند.

۵. مخازن ذخیره‌سازی: این ماده پس از خالص‌سازی در مخازن ذخیره می‌شود. این مخازن باید از مواد مناسبی مانند فولاد کربنی یا استیل ضدزنگ ساخته‌شده باشند و به ویژگی‌های ایمنی مانند سوپاپ اطمینان تخلیه فشار و نشانگر سطح توجه شود.

۶. ابزار و زیرساخت‌ها: خط تولید نیاز به ابزارهایی مانند بویلر بخار، پمپ‌ها و سیستم‌های سنجش برای کنترل فرآیند دارد. زیرساخت‌های کافی شامل سیستم لوله‌کشی، سیستم‌های الکتریکی و تهویه هوا باید به گونه‌ای طراحی شود تا عملکرد ایمن و کارآمد خط تولید را تضمین کند.

 

طراحی مبدل های واحد تولید اتیل استات با ظرفیت 2400 تن در سال

در این پروژه طراحی مبدل های واحد تولید اتیل استات با ظرفیت 2400 تن در سال انجام شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.


برای کسب اطلاعات بیشتر: تماس بگیرید

Call Now Button