شبیه سازی اسپن پلاس فرایند جدید تولید متانول(هیدروژناسیون کربن دی اکسید)
آبان ۵, ۱۴۰۰
شبیه سازی اسپن پلاس تولید پروپانول از پروپیلن
آبان ۵, ۱۴۰۰
شبیه سازی اسپن پلاس تولید پروپانول از پروپیلن
آبان ۵, ۱۴۰۰
شبیه سازی اسپن پلاس فرایند جدید تولید متانول(هیدروژناسیون کربن دی اکسید)
آبان ۵, ۱۴۰۰
نمایش همه

شبیه سازی اسپن پلاس جداسازی کربن دی اکسید از هوا

توضیحات

جذب دی اکسید کربن در سالهای اخیر اهمیت ویژه ای یافته است. همانطور که می دانید سالیانه مقدار زیادی کربن دی اکسید از منابع متفاوتی مانند نیروگاه ها، آتش سوزی های جنگل ها، سوخت های فسیلی و … وارد اتمسفر می شود. به طور مثال گار خروجی از نیروگاه های برق به تنهایی حاوی 12 درصد از این ماده است. ورود این آلاینده باعث تغییرات آب و هوا، گرمایش جهانی، تولید گاز های گلخانه ای و اثرات منفی مانند آب شدن یخچال های طبیعی می شود. مواردی که ذکر شد سبب توجه بیشتر به روش های جذب و جداسازی این آلاینده از هوا گردیده است.

روش های متعددی جهت جداسازی دی اکسید کربن از خروجی کارخانه های مختلف ارائه شده است. لیکن این روشها نمی توانند برای پایین آوردن میزان دی اکسید کربن موجود در اتمسفر استفاده شوند. برای نیل بدین منظور روش جداسازی مستقیم دی اکسید کربن از هوا، باید به کار گرفته شود. در این پروژه، شبیه سازی فرآیند توسط نرم افزار صورت گرفته و پارامترهای مختلف، به منظور دستیابی به بالاترین میزان بازیابی دی اکسید کربن از هوا و کمترین مصرف انرژی بررسی می شوند.

جذب دی اکسید کربن

مزیت های فناوری جذب مستقیم از هوا

جداسازی مستقیم دی اکسید کربن از هوا دارای مزیت های چندی است که از آن جمله می توان به توانایی حذف انتشارات دی اکسید کربن از همه منابع متحرک و غیرنقطه ای، کاهش نیاز به انتقال دی اکسید کربن و جبران نشت دی اکسید کربن از مراکز ذخیره زیرزمینی اشاره کرد. علاوه بر آن، جداسازی مستقیم دی اکسید کربن از هوا نیاز به مکان و موقعیت خاصی ندارد. بنابراین می تواند دی اکسید کربن منتشر شده از منابع مختلف را در هر مقیاسی را جذب کند. منابع کوچک دی اکسید کربن در حدود یک سوم تا نصف کل انتشار دی اکسید کربن در جهان را تشکیل می دهند. بدون استفاده از فرآیند جداسازی مستقیم نمی توان غلظت دی اکسید کربن موجود در هوا را که هم کنون نیز تا حد خطرناکی بالا رفته ، به وضعیت پیشین باز گرداند.

همچنین یکی از مشکلات اصلی روشهای جذب دی اکسید کربن متمرکز، استقرار آنها در کنار تاسیسات صنعتی نظیر پالایشگاه ها، نیروگاه ها، کارخانه های تولید سیمان و مانند آنهاست. ایجاد تأسیسات جذب و ذخیره سازی دی اکسید کربن در مقیاس بزرگ، ساخت یک شبکه خطوط لوله ای عریض جهت انتقال دی اکسید کربن جداسازی شده به مکانی مناسب برای ذخیره سازی را ضروری می سازد. برپایی این تاسیسات بسیار پرهزینه است. همچنین خطرات و مشکلات جدیدی مانند مشکل عبور خطوط لوله از مناطق پرجمعیت و یا حساس را پدید می آورد. در حالیکه، جداسازی مستقیم دی اکسید کربن از هوا می تواند در همان محل ذخیره دی اکسید کربن انجام شود. از این رو نیاز به انتقال دی اکسید کربن در طول مسیرهای طولانی نمی باشد.

شبیه سازی جداسازی کربن دی اکسید از هوا

فرآیند کلی برای فرآیند جداسازی دی اکسید کربن با استفاده از جذب شیمیایی شامل دو ستون اصلی جذب دی اکسید کربن و دفع می باشد. ستون جذب عبارت از یک ستون جذب معمولی بدون نیاز به منبع انرژی جانبی است. اما ستون دفع شامل یک ستون تقطیر به همراه تجهیزاتی همچون جوش آور 1و کندانسور 2برای انجام بهتر بخش احیاء جاذب می باشد.

شبیه سازی جداسازی کربن دی اکسید از هوا

این پروژه در نرم افزار اسپن پلاس از روی مقاله انجام شده است. جهت دانلود مقاله روی لینک زیر کلیک کنید.

http://www.farayandno.ir/article_19485.html

جهت خرید پروژه و یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن، از طریق لینک زیر اقدام نمایید.


خرید این پروژه: 950 هزار تومان

Call Now Button